|
СПОРЪТ ЗА БЮДЖЕТНИЯ ИЗЛИШЪК И НЕГОВОТО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ РЕШЕН В ИНТЕРЕС НА ХОРАТА
Начинът на разпределение на натрупания излишък в държавния бюджет отново е на дневен ред в обществото. Управляващите се гордеят с натрупаната сума от над един милиард лева и щедро коментират в пресата възможните насоки на разпределение. Малцина казват гласно голата истина, че това са пари, изтеглени посредством високи данъци от населението и бизнеса, които правителството ще разпределя с позата на благодетел.
Причината за огромния размер на излишъка е преди всичко в нереалното бюджетно планиране, а важната роля на министъра на финансите за неговото реализиране се корени в приетия по времето на Жан Виденов Закон за устройството на държавния бюджет. Тогава, зарити в проблемите на вечно стряскащия дефицит, пред който се изправя бюджета на изпадналата в икономически колапс българска държава, на никому дори през ум не минава, че може да се наложат правила за разпределяне на средства от излишък. След стабилизирането на икономиката в периода 1997 –2001 г. по време на управлението на ОДС, страховете от налагащи се перманентно актуализации на бюджета, вследствие на растящ дефицит, бяха забравени. “Новото време” усети това и започна да залага на обратната картина, която му даваше възможност в края на годината да обявява поредния излишък и да разпределя средствата без намесата на парламента. Ситуацията се повтаряше през годините, а сумата ставаше все по-голяма с наближаване на поредните избори. Днес тя възлиза на почти 10 % от планираните приходи в бюджета.
За да се намали данъчната тежест и за да се премахнат недостатъците в законовите норми ОДС (ДСБ и БСДП) предлага проекти за изменение в пет данъчни закона, както и проект за изменение и допълнение на действащия Закон за устройството на държавния бюджет. Последният заедно с мотивите към него предлагаме на нашите читатели в настоящия брой на “Позиция”.
|
|