|
БСДП НА ПРЕВАЛА МЕЖДУ ДВЕ ИЗБОРНИ КАМПАНИИ
(Доклад на председателят на БСДП Й. Нихризов пред заседанието на НК на БСДП проведено на 18.11.2006 г. в гр.Ямбол)
Президентските избори приключиха с убедителна победа на настоящия президент Георги Първанов, реализирана на балотажа срещу представителя на крайно националистическото формирование “Атака” – Волен Сидеров. Кандидатът на демократичните сили Неделчо Беронов отпадна още на първия тур, класирайки се трети с по-малко от 10% от вота на избирателите. Това, което също подлежи на щателен анализ, обаче е и избирателната активност (и при двата тура от порядъка на 40%), и най-масовото гласуване, регистрирано в смесените райони с преимуществено малцинствено население за сметка на гласоподавателите в столицата и големите градове.
Задачата на БСДП в тези избори, формулирана на заседанието на НК в гр.Ст.Загора от 03.06.2006 г., бе идентификация на партията посредством подкрепа на единен кандидат на демократичните сили, определен по гласувани критерии. За съжаление тези критерии тогава станаха известни единствено на медиите в Ст.Загора, Сливен и Варна, призивът за излизане от задънената ситуация на безплодни преговори посредством предварителни избори бе блокиран от становището на лидера на СДС П.Стоянов. Излъчването на обща кандидатура се сътвори с поредица от скандали и опити за надхитряне, от които БСДП за щастие бе дистанцирана. Макар и късно, седмица преди срока за регистрация бе издигната кандидатурата на достоен човек – г-н Неделчо Беронов. За съжаление половината от участниците в преговорите - политически партии, зовящи се “десни”, застанаха срещу него, другите се включиха в познатата игра “Бойкот по български”. Той се изрази в лицемерна подкрепа и последователни вайкания и атаки за възрастта и неизвестността на кандидата.
На свое заседание на 11.09.2006 г. ИБ на БСДП се срещна с Н.Беронов. Обективно погледнато той беше единственият човек, издигнат от инициативен комитет, който покриваше петте критерия на партията. Беронов възприе нашите виждания за ролята на президента и неговите задачи. Възприе и единственото условие от наша страна в кампанията да посочва името на БСДП като подкрепила го партия и изпълни това си обещание, въпреки поставените му препятствия. Н.Беронов съдейства в началото на кампанията Българската социалдемократическа партия да бъде обявена за петата политическа сила, застанала в негова подкрепа. Отново за съжаление междуособиците между т.нар. “десни” партии ликвидираха още в зародиш идеята кандидатурата на Беронов да стане морален коректив на състезанието на представители на различни управления на бившата ДС в президентската кампания. Все пак не можем да отречем, че решението за подкрепа на Н.Беронов бе правилно и даде възможност да станат известни нашите социалдемократически изисквания за фигурата на българския президент. Стана ясно, че БСДП дава своята подкрепа въз основа на принципи, а не заради имагинерно отношение към един или друг участник. По нашия пример се опита да тръгне със закъснение и ВМРО, определяйки т.нар. патриотични критерии, но в хода на кампанията никой от участниците не им обърна внимание. Това накара шефовете на тази организация в последната седмица да хвърлят средства за рекламиране на бойкот, разчитайки да се накичат с винаги съществуващия брой невалидни бюлетини. Беронов отстоя БСДП да се присъедини преди регистрацията му в ЦИК и ни възприе като равноправни, макар апологетите на “дясната чистота” на посланието да сториха всичко възможно за нашето неглижиране. Затова смятам, че ние трябва да благодарим на този честен и достоен човек от името на цялата партия.
Другият възможен подход на БСДП на президентските избори бе да копира поведението на БЗНС на Г. Пинчев или на “Гергьовден”, които в решаващият момент се скриха или бяха използвани от медиите за афиширане на деструктивни идеи. Подобна методика едва ли е присъща на уважаваща себе си политическа сила, която е нужно да демонстрира пред обществото сериозна позиция. Поради тази причина днес не предстои да направим верен анализ на състоянието на политическата обстановка в страната, предвид най-главната задача пред партията – Местни избори – 2007 г. Сега в България настъпва нов период на трансформация на политическото пространство, върху който силно влияние ще оказва членството ни в ЕС и ние трябва да съобразим нашата позиция с реалностите и ролята на този фактор, за да продължим да отстояваме своето място в политическия живот.
В политически план през последното десетилетие у нас стана промяна, която обслужи отдавна планирани интереси. Преди години по форуми на БСДП д-р П.Дертлиев разправяше, че когато на 07.12.1989 г. подписали създаването на СДС, потърсили среща с Андрей Луканов. Луканов прегледал документите и възкликнал:”Вие сте отишли много напред. Изпуснали сте духа от бутилката. Сега ще са нужни 15-20 години, за да влезем в нормалното русло.” Очевидно планираният тогава вариант за китайски преход към пазарна икономика, застъпван от Ал.Лилов след краха на комунизма и включващ наличието на оперетна псевдоопозиция, не се състоя. За сметка на това БКП изнесе посредством задграничните дружества огромни средства зад граница. Част от тях бяха разположени в офшорни фирми. Приватизацията на тези капитали стана тихо на принципа “На малко по много, а на много по малко”. За мишлетата по площадите у нас не остана нищо, освен да припяват “но въздуха ми остави”.
В България моделът за връщане към стария държавен социализъм фалира през 1997 г. ОДС извърши тежката и неблагодарна работа по раздържавяването на собствеността, такава каквато я имаше в наличност. Изнесените пари заедно с част от обучените на запад деца и внуци започнаха да се връщат уж под формата на чуждестранни инвестиции. В страната охраната на капиталите с ”особен произход” се пое от силови групировки. ”Червените” пари овладяха медиите и ключови сектори в икономиката. В политически план бе наложено разделението ляво – дясно, като фактически десните икономически интереси останаха в лявата част на спектъра. Така днес след 15 години с помощта на неразградените структури на бившата ДС на власт се върнаха старите фамилии, които вече владеят и икономическата и политическата власт, но нямат необходимостта да навличат както някога неудобната идеологическа одежда. Пространството, отредено за дясно на базата на антикомунизма, се насити от политически партии, но се изпразни откъм избиратели с десни интереси, готови да ги подкрепят. В страната се натрапва странен олигархичен модел. В икономически план е налице смесица от мероприятия в полза на големите компании (корпоративният данък за 6 години бе свален от нива 25% на 10%) заедно с ултраляво изземване на средства от хората и бизнеса, които посредством параметрите на един рестриктивен бюджет формират излишък, който управляващите разпределят сред приятелските кръгове. ДДС, който може да раздвижи пазара в интерес на широк кръг дребни производители и на потребителите, остава на ниво 20%, въпреки че БСДП внесе законопроект още в 39-то ОНС за намаляването му на 18% и той дори бе одобрен на първо четене. Данъчната тежат върху обикновения човек всяка година расте най-вече посредством косвените данъци и мероприятия от рода на завишаване оценката на сградите и на таксите за смет, а управляващите се гордеят, че сумата на годишния излишък в бюджета надхвърляла 2 млрд. лв. Същевременно дребният бизнес е оставен безхаберно на ударите на външната конкуренция. Откровено трябва да се заяви, че в състезанието по затваряне на преговорни глави по пътя към ЕС българските национални интереси не бяха защитени. България влиза неподготвена в ЕС при тежки условия с ограничителни мероприятия от страните – членки по отношение работната сила, със заплаха за налагане на предпазни клаузи и неотпускане на средства от европейските фондове без наличните гаранции и готовност за усвояване. В тази ситуация процесът на присъединяване може да бъде съпроводен от масови фалити на дребни фирми и ярки настроения на антиевропеизъм. Паралелно е възможен парадоксът България от страна, към която трябва да се отправят средства от структурните фондове, да се окаже страна - донор на богатите, поради липса на подготвеност за усвояване на средствата. Крачките в посока на олигархичния модел на управление могат да ескалират затихнали противоречия на етническа и верска основа, тъй като броят на изпадналите в процеса на прехода расте, а системата на морала е съкрушена и все повече хора не виждат перспектива за реализация в страната. В движещи сили на обществения процес се превръщат негативизмът, агресията и отрицанието, а специфичната за прехода чалга-култура, съпроводена с псевдоценности набира скорост. В изборния процес за органи на управление на централно и местно ниво едновременно със съзнателното рушене на политическата система се натрапва и пропагандира ограничение на политическите права посредством грубото комерсиализиране на изборите и открито купуване на цели групи хора, превърнали се в аутсайдери на обществото. Демократичните принципи се израждат по схема, която преди години д-р Дертлиев определяше като дивия капитализъм от 19-ти век или казано по друг начин, заедно със стъпката към Европа ние правим широки крачки и към страните от Тихоокеанския басейн.
На този фон БСДП трябва последователно да продължи политиката си на отстояване интересите на хората на труда, на дребния и среден бизнес, да издига глас в защита на достойнството на българите и България. В икономически план да се настоява за национално отговорна финансова политика, включваща намаляване на ДДС и ДОД и подпомагане на местните фирми в процеса на евроинтеграция за изготвяне на проекти и възможности за усвояване на еврофондовете. Защитата на националните интереси включва и отпор на опитите България да се превърне в място, от където европейските пари ще изтичат в трети страни и използване на геостратегическото положение на страната и обновяване на отношенията с традиционните партньори и отказ в икономическата политика да се прилагат емоционални подходи, особено при реализиране на политиката за осигуряване на енергийната независимост на страната. Реалност, а не голи пожелания, е необходимо да стане децентрализацията и икономическата свобода на местните органи на самоуправление. Доходите, получени от мероприятията на местната власт по стимулиране на бизнеса, да остават на разположение на общините. Категорично е нужно да се противопоставим на опитите за атавистични подходи, свързани с безсмислено изземане на средства от хората и бизнеса и тяхното преразпределяне по удобните фирми. Няма нищо общо със социалдемокрацията и дори със социалната политика, уж благодетелното подхвърляне на благинки към определени социални или етнически групи .Единствената цел на тази методика е те да бъдат държани в благодарно подчинение и същевременно демотивирани за борба за справяне с проблемите. БСДП трябва да продължи да отстоява принципа за контрол на основата на съществуващото законодателство срещу възникването и утвърждаването на монополи във всички сфери на икономиката и обществото. Свобода на волеизявите и против подстрекавана агресия на етническа и верска основа са били винаги традиционни принципи на партията. Същевременно е нужно да се поведе решителна борба с конкретни мерки срещу спекулирането с малцинствени и верски права. БСДП трябва да продължи отстояването на позицията за “Отечество България” с равни права и отговорности на всички.граждани, съобразно постановките, заложени в Конституцията на Република България.
Възприемайки тези подходи и принципи, част от наша програма, трябва да се обърнем с лице и към конкретните основни задачи в рамките на едногодишния период, съпътстван с две избирателни кампания, едната от които от изключителна важност за бъдещето на нашата организация – Местни избори 2007.Основните направления включват следното:
I. Формулиране на цели и подходи за кампанията на Местни избори 2007:
- НК на БСДП да вземе своевременно решение за самостоятелна регистрация
и участие на БСДП в изборите за кметове и съветници;
- Да се утвърди правото на местните организации за сключване на местни коалиции по всеки от видовете избор, съобразно конкретната ситуация на общината или населеното място;
- Да се прилага принципа – “Свобода при избора и носене на отговорност за действията и резултатите”. Единствените ограничения при избор на партньори да бъдат тези, заложени в досегашните конгресни решение, когато политическите субекти противоречат на основните демократични принципи, отстоявани от партията. Коалиционните споразумения са възможни на принципна основа и с конкретна договореност;
- Привличане за участие от името на БСДП на равноправна основа на представители на бизнеса, известни и популярни по места личности, които възприемат позитивно извършеното от партията;
- Целта на местните избори е максимален брой кметове и съветници, пряко свързани с БСДП.
II. Подготовка на местните организации за участие в Местни избори 2007:
- Издигане на кандидатури за кметове и съветници и отговорници за регистрация на партията и кандидатите по общини. Кандидатите може и да не са членове на партията, но да споделят идеите на традиционната социалдемокрация или да предлагат реални решения на актуални местни проблеми. Отчет с точните имена на кандидата (отговорника за регистрацията) в съответната община с адрес и телефон за връзка да се подава на секретаря на БСДП Диана Станева непосредствено след неговото номиниране;
- Изготвяне на местни програми или група от мероприятия по проблеми, които кандидатите се ангажират да решат в конкретната община или населено място;
- Популяризиране на кандидатите и идеите на партията в доизборния период в местните медии. Пълен отказ от натрапената „ляво - дясна” фразеология и ориентиране към конкретните проблеми на хората, прилагане на принципна критика на несвършеното и посочване на реалистичен подход и срок за решаване. Ние сме социалдемократи и желаем вашия (на избирателите) дневен ред да бъде дневен ред и на управляващите, вашите желания са нашите задачи в местната власт, заедно ще ги превърнем в реалност.
III. Мероприятия за утвърждаване постигнато от БСДП по общини в настоящия мандат:
- Отчети на съветниците, избрани с бюлетината на БСДП, пред местната общественост за извършеното от тях в изборния период, в които могат да се очертаят и възможните перспективи и общите позиции на партията по актуалната обща политика;
- Провеждане на семинар със настоящи кметове и съветници от БСДП и утвърдени кандидати по общини за предстоящите местни избори за изясняване на степента на готовност на партията в предизборния период.
IV. Подготовка за участие в изборите за Европарламент:
- Предвид неяснотата в принципа на провеждане и очаквано гласуване на бъдещ закон НК на БСДП да вземе принципно решение за участие като формата и начина се съобразят с изискванията на законодателството.
V. Пробив в медийната завеса и утвърждаване на партията по места:
- Представяне позициите на БСДП пред местните медии, както по общонационални проблеми, така и по проблеми от местен характер с пропагандиране на инициативи, диспути и др;
- Привличане на симпатизанти и съратници с принципите на справедливостта и морала, за истината срещу пропагандните клишета и фалшивата „ляво – дясна” риторика;
- Търсене пробив сред различни групи от обществото, неправителствени организации, синдикални организации, инициативи, младежки сдружения посредством пропагандиране стореното от БСДП в законодателството, с приноса на нейните исторически личности;
- Оформяне на контакти и партньорство с други демократични сили на общи инициативи, годишнини от събития, именуване на улици, паметни плочи, пропагандиране историческото наследство на БСДП като последователен радетел на парламентарната демокрация и борец с всякакъв тип диктатура;
- Инициативи в защита на обществени интереси, на интереси на хора на труда посредством общи декларации становища и протести със синдикални и неправителствени организации.
Въпреки тежките поражения за демократичните сили в страната пред Българската социалдемократическа партия съществува перспектива и поле за работа. С годините БСДП съхрани традициите и вярата в свободата и справедливостта. Нека солидарни, уверени в победата на истината да отстояваме правдата в нашия нов свят.
|
|