Начало
За нас
Контакти
Връзки
Българска
социалдемократическа
партия
 
 
   
Ръководство

Председател

Изпълнително бюро

ЦКРК

Национален комитет

Решения

Изпълнително бюро

Национален комитет

Конгреси

Национални конференции

Законодателна дейност

На БСДП в 39 ОНС

На БСДП в 38 ОНС

Предложения за законови промени

Становища и декларации

На партийни органи

На общински организации

Публичен регистър

Конференции и дискусии

Теоретични конференции

Материали за дискусия

Документи и членство

Как да стана член?

Програма на БСДП

Устав

В Община Пловдив БЪЛГАРСКАТА СОЦИАЛДЕМОКРАТИЧЕСКА ПАРТИЯ И РАДИКАЛДЕМОКРАТИЧЕСКАТА ПАРТИЯ заедно с № 37 в интегралната бюлетина


За традиционната българска социалдемокрация гласувайте с №37





 
Решения / Национален комитет

БСДП НА ПРЕВАЛА МЕЖДУ ДВЕ ИЗБОРНИ КАМПАНИИ
(Доклад на председателят на БСДП Й. Нихризов пред заседанието на НК на БСДП проведено на 18.11.2006 г. в гр.Ямбол)

 

Президентските избори приключиха с убедителна победа на настоящия президент Георги Първанов, реализирана на балотажа срещу представителя на крайно националистическото формирование “Атака” – Волен Сидеров. Кандидатът на демократичните сили Неделчо Беронов отпадна още на първия тур, класирайки се трети с по-малко от 10% от вота на избирателите. Това, което също подлежи на щателен анализ, обаче е и избирателната активност (и при двата тура от порядъка на 40%), и най-масовото гласуване, регистрирано в смесените райони с преимуществено малцинствено население за сметка на гласоподавателите в столицата и големите градове.
Задачата на БСДП в тези избори, формулирана на заседанието на НК в гр.Ст.Загора от 03.06.2006 г., бе идентификация на партията посредством подкрепа на единен кандидат на демократичните сили, определен по гласувани критерии. За съжаление тези критерии тогава станаха известни единствено на медиите в Ст.Загора, Сливен и Варна, призивът за излизане от задънената ситуация на безплодни преговори посредством предварителни избори бе блокиран от становището на лидера на СДС П.Стоянов. Излъчването на обща кандидатура се сътвори с поредица от скандали и опити за надхитряне, от които БСДП за щастие бе дистанцирана. Макар и късно, седмица преди срока за регистрация бе издигната кандидатурата на достоен човек – г-н Неделчо Беронов. За съжаление половината от участниците в преговорите - политически партии, зовящи се “десни”, застанаха срещу него, другите се включиха в познатата игра “Бойкот по български”. Той се изрази в лицемерна подкрепа и последователни вайкания и атаки за възрастта и неизвестността на кандидата.



На свое заседание на 11.09.2006 г. ИБ на БСДП се срещна с Н.Беронов. Обективно погледнато той беше единственият човек, издигнат от инициативен комитет, който покриваше петте критерия на партията. Беронов възприе нашите виждания за ролята на президента и неговите задачи. Възприе и единственото условие от наша страна в кампанията да посочва името на БСДП като подкрепила го партия и изпълни това си обещание, въпреки поставените му препятствия. Н.Беронов съдейства в началото на кампанията Българската социалдемократическа партия да бъде обявена за петата политическа сила, застанала в негова подкрепа. Отново за съжаление междуособиците между т.нар. “десни” партии ликвидираха още в зародиш идеята кандидатурата на Беронов да стане морален коректив на състезанието на представители на различни управления на бившата ДС в президентската кампания. Все пак не можем да отречем, че решението за подкрепа на Н.Беронов бе правилно и даде възможност да станат известни нашите социалдемократически изисквания за фигурата на българския президент. Стана ясно, че БСДП дава своята подкрепа въз основа на принципи, а не заради имагинерно отношение към един или друг участник. По нашия пример се опита да тръгне със закъснение и ВМРО, определяйки т.нар. патриотични критерии, но в хода на кампанията никой от участниците не им обърна внимание. Това накара шефовете на тази организация в последната седмица да хвърлят средства за рекламиране на бойкот, разчитайки да се накичат с винаги съществуващия брой невалидни бюлетини. Беронов отстоя БСДП да се присъедини преди регистрацията му в ЦИК и ни възприе като равноправни, макар апологетите на “дясната чистота” на посланието да сториха всичко възможно за нашето неглижиране. Затова смятам, че ние трябва да благодарим на този честен и достоен човек от името на цялата партия.
Другият възможен подход на БСДП на президентските избори бе да копира поведението на БЗНС на Г. Пинчев или на “Гергьовден”, които в решаващият момент се скриха или бяха използвани от медиите за афиширане на деструктивни идеи. Подобна методика едва ли е присъща на уважаваща себе си политическа сила, която е нужно да демонстрира пред обществото сериозна позиция. Поради тази причина днес не предстои да направим верен анализ на състоянието на политическата обстановка в страната, предвид най-главната задача пред партията – Местни избори – 2007 г. Сега в България настъпва нов период на трансформация на политическото пространство, върху който силно влияние ще оказва членството ни в ЕС и ние трябва да съобразим нашата позиция с реалностите и ролята на този фактор, за да продължим да отстояваме своето място в политическия живот.



В политически план през последното десетилетие у нас стана промяна, която обслужи отдавна планирани интереси. Преди години по форуми на БСДП д-р П.Дертлиев разправяше, че когато на 07.12.1989 г. подписали създаването на СДС, потърсили среща с Андрей Луканов. Луканов прегледал документите и възкликнал:”Вие сте отишли много напред. Изпуснали сте духа от бутилката. Сега ще са нужни 15-20 години, за да влезем в нормалното русло.” Очевидно планираният тогава вариант за китайски преход към пазарна икономика, застъпван от Ал.Лилов след краха на комунизма и включващ наличието на оперетна псевдоопозиция, не се състоя. За сметка на това БКП изнесе посредством задграничните дружества огромни средства зад граница. Част от тях бяха разположени в офшорни фирми. Приватизацията на тези капитали стана тихо на принципа “На малко по много, а на много по малко”. За мишлетата по площадите у нас не остана нищо, освен да припяват “но въздуха ми остави”.
В България моделът за връщане към стария държавен социализъм фалира през 1997 г. ОДС извърши тежката и неблагодарна работа по раздържавяването на собствеността, такава каквато я имаше в наличност. Изнесените пари заедно с част от обучените на запад деца и внуци започнаха да се връщат уж под формата на чуждестранни инвестиции. В страната охраната на капиталите с ”особен произход” се пое от силови групировки. ”Червените” пари овладяха медиите и ключови сектори в икономиката. В политически план бе наложено разделението ляво – дясно, като фактически десните икономически интереси останаха в лявата част на спектъра. Така днес след 15 години с помощта на неразградените структури на бившата ДС на власт се върнаха старите фамилии, които вече владеят и икономическата и политическата власт, но нямат необходимостта да навличат както някога неудобната идеологическа одежда. Пространството, отредено за дясно на базата на антикомунизма, се насити от политически партии, но се изпразни откъм избиратели с десни интереси, готови да ги подкрепят. В страната се натрапва странен олигархичен модел. В икономически план е налице смесица от мероприятия в полза на големите компании (корпоративният данък за 6 години бе свален от нива 25% на 10%) заедно с ултраляво изземване на средства от хората и бизнеса, които посредством параметрите на един рестриктивен бюджет формират излишък, който управляващите разпределят сред приятелските кръгове. ДДС, който може да раздвижи пазара в интерес на широк кръг дребни производители и на потребителите, остава на ниво 20%, въпреки че БСДП внесе законопроект още в 39-то ОНС за намаляването му на 18% и той дори бе одобрен на първо четене. Данъчната тежат върху обикновения човек всяка година расте най-вече посредством косвените данъци и мероприятия от рода на завишаване оценката на сградите и на таксите за смет, а управляващите се гордеят, че сумата на годишния излишък в бюджета надхвърляла 2 млрд. лв. Същевременно дребният бизнес е оставен безхаберно на ударите на външната конкуренция. Откровено трябва да се заяви, че в състезанието по затваряне на преговорни глави по пътя към ЕС българските национални интереси не бяха защитени. България влиза неподготвена в ЕС при тежки условия с ограничителни мероприятия от страните – членки по отношение работната сила, със заплаха за налагане на предпазни клаузи и неотпускане на средства от европейските фондове без наличните гаранции и готовност за усвояване. В тази ситуация процесът на присъединяване може да бъде съпроводен от масови фалити на дребни фирми и ярки настроения на антиевропеизъм. Паралелно е възможен парадоксът България от страна, към която трябва да се отправят средства от структурните фондове, да се окаже страна - донор на богатите, поради липса на подготвеност за усвояване на средствата. Крачките в посока на олигархичния модел на управление могат да ескалират затихнали противоречия на етническа и верска основа, тъй като броят на изпадналите в процеса на прехода расте, а системата на морала е съкрушена и все повече хора не виждат перспектива за реализация в страната. В движещи сили на обществения процес се превръщат негативизмът, агресията и отрицанието, а специфичната за прехода чалга-култура, съпроводена с псевдоценности набира скорост. В изборния процес за органи на управление на централно и местно ниво едновременно със съзнателното рушене на политическата система се натрапва и пропагандира ограничение на политическите права посредством грубото комерсиализиране на изборите и открито купуване на цели групи хора, превърнали се в аутсайдери на обществото. Демократичните принципи се израждат по схема, която преди години д-р Дертлиев определяше като дивия капитализъм от 19-ти век или казано по друг начин, заедно със стъпката към Европа ние правим широки крачки и към страните от Тихоокеанския басейн.
На този фон БСДП трябва последователно да продължи политиката си на отстояване интересите на хората на труда, на дребния и среден бизнес, да издига глас в защита на достойнството на българите и България. В икономически план да се настоява за национално отговорна финансова политика, включваща намаляване на ДДС и ДОД и подпомагане на местните фирми в процеса на евроинтеграция за изготвяне на проекти и възможности за усвояване на еврофондовете. Защитата на националните интереси включва и отпор на опитите България да се превърне в място, от където европейските пари ще изтичат в трети страни и използване на геостратегическото положение на страната и обновяване на отношенията с традиционните партньори и отказ в икономическата политика да се прилагат емоционални подходи, особено при реализиране на политиката за осигуряване на енергийната независимост на страната. Реалност, а не голи пожелания, е необходимо да стане децентрализацията и икономическата свобода на местните органи на самоуправление. Доходите, получени от мероприятията на местната власт по стимулиране на бизнеса, да остават на разположение на общините. Категорично е нужно да се противопоставим на опитите за атавистични подходи, свързани с безсмислено изземане на средства от хората и бизнеса и тяхното преразпределяне по удобните фирми. Няма нищо общо със социалдемокрацията и дори със социалната политика, уж благодетелното подхвърляне на благинки към определени социални или етнически групи .Единствената цел на тази методика е те да бъдат държани в благодарно подчинение и същевременно демотивирани за борба за справяне с проблемите. БСДП трябва да продължи да отстоява принципа за контрол на основата на съществуващото законодателство срещу възникването и утвърждаването на монополи във всички сфери на икономиката и обществото. Свобода на волеизявите и против подстрекавана агресия на етническа и верска основа са били винаги традиционни принципи на партията. Същевременно е нужно да се поведе решителна борба с конкретни мерки срещу спекулирането с малцинствени и верски права. БСДП трябва да продължи отстояването на позицията за “Отечество България” с равни права и отговорности на всички.граждани, съобразно постановките, заложени в Конституцията на Република България.



Възприемайки тези подходи и принципи, част от наша програма, трябва да се обърнем с лице и към конкретните основни задачи в рамките на едногодишния период, съпътстван с две избирателни кампания, едната от които от изключителна важност за бъдещето на нашата организация – Местни избори 2007.Основните направления включват следното:
I. Формулиране на цели и подходи за кампанията на Местни избори 2007:

  1. НК на БСДП да вземе своевременно решение за самостоятелна регистрация

и участие на БСДП в изборите за кметове и съветници;

  1. Да се утвърди правото на местните организации за сключване на местни коалиции по всеки от видовете избор, съобразно конкретната ситуация на общината или населеното място;
  2. Да се прилага принципа – “Свобода при избора и носене на отговорност за действията и резултатите”. Единствените ограничения при избор на партньори да бъдат тези, заложени в досегашните конгресни решение, когато политическите субекти противоречат на основните демократични принципи, отстоявани от партията. Коалиционните споразумения са възможни на принципна основа и с конкретна договореност;
  3. Привличане за участие от името на БСДП на равноправна основа на представители на бизнеса, известни и популярни по места личности, които възприемат позитивно извършеното от партията;
  4. Целта на местните избори е максимален брой кметове и съветници, пряко свързани с БСДП.

II. Подготовка на местните организации за участие в Местни избори 2007:

  1. Издигане на кандидатури за кметове и съветници и отговорници за регистрация на партията и кандидатите по общини. Кандидатите може и да не са членове на партията, но да споделят идеите на традиционната социалдемокрация или да предлагат реални решения на актуални местни проблеми. Отчет с точните имена на кандидата (отговорника за регистрацията) в съответната община с адрес и телефон за връзка да се подава на секретаря на БСДП Диана Станева непосредствено след неговото номиниране;
  2. Изготвяне на местни програми или група от мероприятия по проблеми, които кандидатите се ангажират да решат в конкретната община или населено място;
  3. Популяризиране на кандидатите и идеите на партията в доизборния период в местните медии. Пълен отказ от натрапената „ляво - дясна” фразеология и ориентиране към конкретните проблеми на хората, прилагане на принципна критика на несвършеното и посочване на реалистичен подход и срок за решаване. Ние сме социалдемократи и желаем вашия (на избирателите) дневен ред да бъде дневен ред и на управляващите, вашите желания са нашите задачи в местната власт, заедно ще ги превърнем в реалност.

III. Мероприятия за утвърждаване постигнато от БСДП по общини в настоящия мандат:

  1. Отчети на съветниците, избрани с бюлетината на БСДП, пред местната общественост за извършеното от тях в изборния период, в които могат да се очертаят и възможните перспективи и общите позиции на партията по актуалната обща политика;
  2. Провеждане на семинар със настоящи кметове и съветници от БСДП и утвърдени кандидати по общини за предстоящите местни избори за изясняване на степента на готовност на партията в предизборния период.

IV. Подготовка за участие в изборите за Европарламент:

  1. Предвид неяснотата в принципа на провеждане и очаквано гласуване на бъдещ закон НК на БСДП да вземе принципно решение за участие като формата и начина се съобразят с изискванията на законодателството.

V. Пробив в медийната завеса и утвърждаване на партията по места:

  1. Представяне позициите на БСДП пред местните медии, както по общонационални проблеми, така и по проблеми от местен характер с пропагандиране на инициативи, диспути и др;
  2. Привличане на симпатизанти и съратници с принципите на справедливостта и морала, за истината срещу пропагандните клишета и фалшивата „ляво – дясна” риторика;
  3. Търсене пробив сред различни групи от обществото, неправителствени организации, синдикални организации, инициативи, младежки сдружения посредством пропагандиране стореното от БСДП в законодателството, с приноса на нейните исторически личности;
  4. Оформяне на контакти и партньорство с други демократични сили на общи инициативи, годишнини от събития, именуване на улици, паметни плочи, пропагандиране историческото наследство на БСДП като последователен радетел на парламентарната демокрация и борец с всякакъв тип диктатура;
  5. Инициативи в защита на обществени интереси, на интереси на хора на труда посредством общи декларации становища и протести със синдикални и неправителствени организации.




Въпреки тежките поражения за демократичните сили в страната пред Българската социалдемократическа партия съществува перспектива и поле за работа. С годините БСДП съхрани традициите и вярата в свободата и справедливостта. Нека солидарни, уверени в победата на истината да отстояваме правдата в нашия нов свят.

 

 
Текуща информация

Предстоящи събития

Социалдемократите за

Материали за дискусия

Пресцентър - съобщения

Избори

Избори

Избори 2015 - 2017

Партньорство

БСДС

СДА

Синдикати

Неправителствени организации

История

Историческо наследство

Вестник

Вътрешно-партиен бюлетин "Позиция

Вашето мнение

Ако желаете да изкажете вашето мнение направете го от тук.

Търсене

Тук можете да извършите търсене на материали по зададени от Вас ключови думи.

Встъпително обръщение на Теодор Данаилов Дечев, кандидат за кмет на София – Столична община от името на Българската социалдемократическа партия (БСДП)



НИЕ (кандидатите)! ВИЕ (избирателите)! ЗАЕДНО (за Стара Загора)!


Защо на Местните избори '2023 в община Раднево да изберем Местна Коалиция „Българска социалдемократическа партия (Земеделски Народен съюз)“ и № 68?"
Copyright www.bsdp.bg. All right resivet.
Темплейти