|
Проект!
ЗАКОН
ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЛАГАНЕ ДОХОДИТЕ НА ФИЗИЧЕСКИТЕ ЛИЦА,
Обн. ДВ, бр. 118 от 1997 г., изм. и доп., бр. 35, 71 и 153 от 1998 г., бр. 50, 103 и 111 от 1999 г., бр. 105 от 2000 г., бр. 110 от 2001 г, бр. 40, 45 и 61 от 2002 година.
§ 1. В чл. 14 се създава нова т. 6 със следното съдържание:
"6. необлагаемите суми за непълнолетни деца в следните годишни размери:
- за едно непълнолетно дете 240 лв.;
- за две непълнолетни деца 540 " ;
- за три и повече непълнолетни деца 900 " .
Физическото лице доказва с акта за раждане непълнолетието на детето за годината или съответна част от нея и писмено декларира, че същото е член на семейството и че при месечното облагане не са приспаднати необлагаемите суми по чл. 19, т. 9."
§ 2. В чл. 19, ал. 2 се създава нова т. 9 със следното съдържание:
"9. необлагаемите суми за непълнолетни деца в следните месечни размери:
- за едно непълнолетно дете 20 лв.;
- за две непълнолетни деца 45 " ;
- за три и повече непълнолетни деца 75 " .
Физическото лице доказва с акта за раждане непълнолетието на детето за месеца и писмено декларира, че същото е член на семейството."
§ 3. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
1. От ал. 1 отпада текста: "и не са регистрирани по смисъла на Закона за данък върху добавената стойност.";
2. Създават се ал. 3 и 4 със следното съдържание:
"/3/ Лицата, упражняващи дейности по чл. 31, ал. 7, включително когато отговарят на изискванията по ал. 1 могат по свой избор да бъдат облагани по общия ред на закона, вместо с патентен данък."
"/4/ Лицата по ал. 3 са длъжни счетоводно да доказват своите приходи и разходи, или да ползват нормативно определените разходи по чл. 22 на закона. Същите ежегодно подават годишна декларация по образец и в срока по чл. 41."
§ 4. В чл. 31 се правят следните изменения:
1. В т. 7 се променят размерите по зони в столичната община за следните дейности:
а) дърводелски услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
750 500 375 250
б) шивашки, кожарски, кожухарски и плетачни услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
750 500 375 250
в) търговия, изработка и услуги за изделия от благородни метали:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
3125 2500 1875 1250
г) обущарски и шапкарски услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
250 187 125 100
д) металообработващи услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
875 750 500 375
е) бръснарски и фризьорски услуги, ветеринарно-фризьорски услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
750 ¦ 500 ¦ 315 ¦ 185
ж) машинописни и/или ксероксни услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
560 ¦ 500 ¦ 420 ¦ 375
з) козметични услуги, поставяне на татуировки
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
1375 1000 750 500
и) маникюр, педикюр:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
375 ¦ 300 ¦ 250 ¦ 187
к) часовникарски услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
375 ¦ 312 ¦ 187 ¦ 125
л) тапицерски услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
500 ¦ 437 ¦ 375 ¦ 312
м) Разделя се на две със следните текстове:
м) авторемонтни, автотенекеджийски, автобояджийски услуги и други услуги по техническото обслужване и ремонта на моторни превозни средства:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
2200 ¦ 1900 ¦ 1500 ¦ 1250
Група /лв.
І ІІ ІІІ ІV,V VІ-VІІІ
1300 1000 700 400 250
мм) автомивки, лепене, регулиране и балансиране на гуми:
Столична община - зона/лв.:
І ІІ ІІІ ІV
1100 950 700 450
Група/лв.
І ІІ ІІІ ІV,V VІ-VІІІ
900 650 400 250 150
н) строителни и строително-ремонтни услуги, с изключение на изброените в букви "о" и "п":
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
625 ¦ 500 ¦ 315 ¦ 250
о) ремонт на електро- и водопроводни инсталации:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
500 ¦ 375 ¦ 250 ¦ 187
п) стъкларски услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
625 ¦ 500 ¦ 312 ¦ 250
р) поддържане и ремонт на битова техника, уреди, аудио-визуални уреди, ремонт на музикални инструменти:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
1065 ¦ 815 ¦ 560 ¦ 437
За група І сумата 878 лв. става 800 лв.-
с) отдаване на видеокасети под наем:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
3125 ¦ 2750 ¦ 2500 ¦ 2250
х) фотографски услуги:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
1000 ¦ 750 ¦ 625 ¦ 500
я) ремонт на компютри, компютърна и друга електронна офистехника (копирни апарати, факсапарати, принтери, климатици и други) - съобразно функционалния тип на населеното място:
Столична община - зона/лв.
I ¦ II ¦ III ¦ IV
1300 ¦ 1100 ¦ 950 ¦ 700
§ 5. В чл. 31, ал. 1, буква "ц" - "посреднически услуги при покупко-продажба, замяна и отдаване под наем на недвижими имоти" се правят следните изменения:
1/ числото "6600" става "3000";
2/ числото "2440" става "2000".
§ 6. В чл. 32 се правят следните изменения и допълнения:
1. "/5/ Лицата, извършващи обучение на водачи за моторни превозни средства, заплащат годишен данък за едно превозно средство в зависимост от функционалния тип населено място в следните размери:
група нулева и първа - 950 лв.;
група втора - 850 ";
група трета - 700 ";
групи четвърта и пета - 550 ";
групи шеста, седма и осма - 400 %"
2. Създава се второ изречение със следния текст:
"Лицата, извършващи обучение на водачи на мотоциклети заплащат 50 на сто от годишния данък за обучаващите водачи на моторни превозни средства."
§ 7. В чл. 33 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 5 се отменя.
2. Създават се нови ал. 6 и 7 със следното съдържание:
"/6/ Лицата по чл. 31, ал. 1, т. 7, букви: "а", "б", "д", "л" и "н", когато извършват само поправка, ремонт и репаратура заплащат 50 на сто от размера на патентния данък по съответната буква."
"/7/. Лицата по ал. 6 поставят на видно място декларацията до данъчната администрация, от която е видно, че извършват само поправка, ремонт и репаратура. За нарушение на това условие същите лица се наказват с глоба в двойния размер от основния патентен данък за съответната дейност, а при повторно нарушение - в петорен размер."
§ 8. Таблицата по чл. 35 придобива следната редакция:
" Годишна данъчна основа Данък
-------------------------------------------------------------------------------------------
До 1320 лв. Необлагаеми
от 1320.01 до 1920 лв. 15% за горницата над 1320 лв.
" 1920,01 " 3120 " 90 " + 20% - " - -"- 1920 " " 3120,01 " 6120 " 330 " + 24% - " - 3120 "
" 6120,01 " 12000 " 1050 " + 27%- " - - " 6120 " Над 12000 лв. 2637,60 + 29% - " - " 12000 ".
§ 9. В чл. 36, ал. 1 се прави следното изменение:
"Последните думи "20 на сто" се променят на "15 на сто"."
§ 10. Таблицата по чл. 38 придобива следната редакция:
"Месечна данъчна основа Данък
-------------------------------------------------------------------------------------------
До 110 лв. Необлагаеми
От 110.01 до 160 лв. 15% за горницата над 110 лв.
" 160.01 " 260 " 7.50 " + 20% - " - - " - 160 "
" 260.01 " 510 " 27.50 " + 24% - " - - " - 260 "
" 510.01 " 1000 " 87.50 " + 27% - " - - " - 510 ".
Над 1000 лв. 219.80 + 29% - " - - " - 1000 ". "
§ 11. Законът влиза в сила от 1 януари 2003 година.
МОТИВИ
1. Нов момент в предлагания проект на Закон за изменение и допълнения на Закона за облагане доходите на физически лица е въвеждането на опростен вариант на семейното подоходно облагане, като от облагаемия доход се приспадат необлагаеми суми за едно, две и три и повече деца.
Необлагаемите суми са в следните размери /лева/:
Месечно Годишно
- за едно непълнолетно дете 20 240
- за две непълнолетни деца 45 540
- за три и повече непълнолетни деца 75 900.
2. Правят се целесъобразни изменения в таблиците по чл. 35 и 38, а именно:
- При запазване на най-ниската и най-високата суми на данъчната основа - съответно 110 и 1000 лв., вътре в тези граници се установява по-умерена стъпка в изменението им по етажите на таблицата. Създава се един допълнителен ред и нова данъчна ставка.
- Сегашната стъпка в облагаемите доходи е: 30 лв., 260 лв. и 600 лв. Сега предлаганата стъпка в облагаемите доходи по етажи става: 50 лв., 100 лв., 250 лв. и 490 лв., което е значително по-обосновано.
- Запазва се максималната данъчна ставка от 29%, а минималната се намалява на 15%. Втората ставка след нея нараства с 5 пункта, третата - с 4 пункта, четвъртата - с 3 пункта и петата - с 2 пункта. За сравнение може да се отбележи, че сегашната разлика между действащите данъчни ставки е съвсем необоснована, а именно: 6 пункта, 4 пункта и 1 пункт!
3. Съответно на снижаването на данъчните ставки се намалява и ставката за внасяне на авансов данък при хонорари и други доходи - от 20 на 15 на сто. Тази промяна е необходима за да се опрости системата на данъчното облагане, като се ограничават случаите на надвнесен авансов данък, който след това подлежи на възстановяване на съответните данъкоплатци и усложнява работата на данъчната администрация.
4. В областта на патентния данък се осигурява алтернативна възможност за лицата, които отговарят на условията за облагане с този данък, по свой избор, да преминават към облагане по общия ред на закона, вместо с патентен данък.
Това произтича от особеностите на патентния данък като специфичен вид подоходен данък, при който размерът на данъка не е в пряка зависимост от действително реализираните доходи и съответства на изискванията на чл. 60 от конституцията. Известно е, че патентният данък създава стимули за развиващите се и проспериращи в дейността си лица, но с нормативно определяните му размери, в отделни случаи той се явява пречка дори за оцеляването на лица с недостатъчни финансови и трудови ресурси.
5. Предлага се корекция в някои от размерите на патентния данък, като се възстановява съществуващата до края на 2001 г. диференциация в размера на патентния данък за някои дейности по зони в столицата, тъй като сегашното уеднаквяване на данъка има негативно отражение и силно утежнява размера на патентния данък за крайните квартали на столицата.
С приемането на това изменение ще се осигури по-голяма справедливост при определянето на патентния данък по отделни дейности.
6. За някои занаятчийски дейности, като дърводелски, шивашки, тапицерски, строителни и други подобни, за извършване само на поправки, ремонт и репаратура се установява двойно по-нисък данък от определения по съответната буква, като се предвиждат и условия за контрол върху правомерното ползване на това облекчение.
7. Отменя се увеличението на патентния данък с 5 лв. на квадратен метър разполагаема площ, като необосновано и създаващо затруднение за редица от патентните дейности.
8. Предлага се патентния данък да се определя, независимо от броя на работните места. Това се налага за опростяване на работата и контрола, като се има предвид, че лицата с повече работни места и с по-висок годишен оборот отпадат от патентно облагане и преминават към облагане по общия ред.
9. Въвеждат се по-обосновани размери на патентния данък за лицата, извършващи обучение на водачи на моторни превозни средства и мотоциклети и някои други.
10. Коригира се размера на патентния данък за посреднически услуги при покупко-продажба, замяна и отдаване под наем на недвижими имоти по групи населени места, тъй като при сегашната конюнктура на този пазар действащите размери на данъка са необосновано високи.
Забележка: Някои от настоящите предложения са разработени съгласувано с Националната занаятчийска и предприемаческа камара. Отчетени са и някои предложения на други браншови организации.
ВНОСИТЕЛИ: Муравей Радев:............................................
Иван Г. Иванов...........................................
Димитър Йорданов....................................
Веселин Черкезов.......................................
Росица Тоткова............................................
Христо Кирчев............................................
Елиана Масева.............................................
Йордан Нихризов........................................
|
|